خدمات کرگیری بتن و کاشت میلگرد توسط تکنسین های مجرب در خدمات ساختمانی طولابی
منو

روش های مقاوم سازی بتن

مقاوم سازی بتن

برای بررسی وضعیف کیفی بتن دو فاز وجود دارد. فاز اول مربوط به زمانی است که بتن هنوز تازه است. فاز دیگر مربوط به زمانی است که بتن سختی به خودگرفته است. طیفی از فاکتور ها درباره بتنی که تازه است انجام می شود. برای نمونه می توان به کنترل میزان سردی و گرمی و یا بررسی زمانی که بتن خودش را می گیرد اشاره کرد. برای بتنی که سخت شده است نیز آزمایش هایی تنظیم می شوند. برای نمونه می توان به آزمایش هایی اشاره کرد که مقاومت این ماده را از نظر خمش و نیز کشش بررسی می کنند. اگر این آزمایش ها عدم پایداری بتن را نشان دهند بتن فرایندهایی برای تقویت بتن انجام خواهند شد.

بتن ضعیف را چگونه تقویت کنیم؟

اگر بتن شما دچار خوردگی شده باشد با رعایت برخی موارد می توان آن را تقویت کرد. ولی برای این کار باید اموری را انجام داد. میزان گستره تخریب و نیز وسایل و البته نحوه انجام کار باید تعیین شوند. به علاوه اینکه باید آرماتور ها نیز آنالیز شوند و زنگ از آن ها زدوده شود.
با توجه به بررسی ها و آزمایش های انجام شده می توان به وسعت تقریبی آسیب دست یافت. هنوز شیوه ای برای تعیین محل هایی که آرماتور آنها زنگ زدگی زیادی دارد وجود ندارد. از نشان های زنگ زدگی زیاد می توان به لکه، ترک خوردگی، طبله کردن و ریختن بتن اشاره کرد. تمیزی آرماتور ها امری مهم در این باره است. به علاوه اینکه این موارد نیز باید تقویت شوند. بهره گیری از آرماتور هایی که جنبه تقویتی دارند در این باره امری شناخته شده می باشد.
برای اینکه بتن و نیز سطح آرماتور ها آماده شوند راهی وجود دارد. برای این کار می توان بتن را با خود بتن و نیز با آرماتور متصل کرد. به این منظور از نفوذ خوردگی ممانعت به عمل آورده می شود. به منظور اینکه سطح بتن آماده شود آن را زبر می کنند. ولی باید عدم وجود پستی و نیز بلندی برروی آن مطمئن شد. نباید اجازه دهیم آبی که بتن تازه گرفته شده دارد توسط بتنی که قبلا داشتیم گرفته شود.
برای اینکه بتن ضعیف به خوبی مقاوم شود باید از متریالی استفاده کنید که با بتن نسخه اصلی مشابه هستند. برای نمونه می توان به ملات دارای ماهیت سیمانی اشاره کرد. بسپار های مورد اصلاح قرار گرفته نیز در این باره مفید هستند. طیفی از روش های تعمیر و تعویض بتن موجود هستند. برای نمونه می توان به قرارگیری بتن به کمک نیروی دست و نیز پاشش بتن و نیز ریزش بتن با ذران سنگی ریز پیش اکنده اشاره کرد.

مقاوم سازی بتن ضعیف

برای افزایش پایداری بتن چه راه هایی مطرح هستند؟

برای اینکه بتن ضعیف را مقاوم سازی کنیم یک راه وجود دارد و آن بررسی وضعیت کیفی این متریال ساختمانی با انجام برخی تست های تضمین مرغوبیت روی برخی بخش ها می باشد. به علاوه اینکه کیفیت محصولی نهایی نیز به کمک برخی تست ها تعیین می شود.

برای تقویت سازه دارای بتن چه گام هایی باید برداشته شوند؟

برای اینکه محصولی ساخته شده از بتن از نظر مقاومت کنترل شود گام های زیر باید برداشته شوند:
مرحله ای که مربوط به تازه تهیه شدن بتن می باشد.
مرحله ای که مربوط به سخت شدن بتن می باشد.
آنالیز داده های حاصل از تست کرگیری بتن یا مغزه گیری

افزایش مقاومت بتن

نیروی فشار در فرایندی که از بتن کرگیری می شود در گرو دو فاکتور می باشد:

• ویژگی های فیزیکی و شیمیایی بتن
• متغیر هایی که در تست مطرح هستند.

رطوبت مغزه عاملی است که نمونه ای اشباع شده را از نظر مقاومت تحت تاثیر قرار می دهد. می خواهیم این را بگوییم که یکی از عوامل مهم در مشخص کردن مقاومت بتن شرایطی است که مغزه ها از نظر رطوبت دارند. درصورت انجام آزمایش روی مغزه ای که اشباع شده این آزمایش با نمونه های اصلی کنترلی راحت تر مقایسه می شود.
زمان وقوع این مسئله زمانی است که مغزه گرفتن از بتن ها روزهای کمی را از نظر خیس خوردن و نیز از دست دادن رطوبت در هوا سپری کند. علت این امر نفوذ در شکاف های قسمت پایینی سطح می باشد. البته باید میان عمل آوردن متریال بتن و نیز زیاد کردن پایداری مغزه تفاوت قائل شد.
این امر محاسبه سختی دارد و در بتن بالغ از این امر صرف نظر می شود. ولی اگر بتن شما عمری پایین تر از 4 هفته داشته باشد باید آن را درنظر داشت. عاملی که سبب کاهش مقاومت می شوند حفره هایی هستند که در بخش داخلی مغزه فراهم شده است.
روش های زیاد شدن مقاومت ماده بتی در یک نگاه
یکی از این روش ها این است که ژاکت های بتنی استفاده کنیم. این پوشش ها که ماهیتی از بتن های آرمه دارند سبب می شوند تا سازه های بتنی دچار افزایش درجه سختی شوند. سازه بتنی با این روش به خوبی پایدار خواهد شد. استفاده از دیوار های برشی از جنس فولاد نیز روش دیگری برای افزایش پایداری ساختمان های بتنی می باشد. دیوار هایی که از نوع برشی می باشند به منظور این هدف به کار می روند که سبب افزایش مقاوم سازی سازه دربرابر فشار های جانبی در دیزاین شوند. این روش از مزایای خاصی برخوردار می باشد. این روش تعرفه ساخت زیادی ندارد و تعبیه آن ها سریع می باشد. کشور های پیشرفته بسیاری امروزه از این روش استفاده می کنند.

نقش ذرات کوچک سیلیسی در پایدارسازی بتن

ساختمان سازی با بتن مدت هاست که در سراسر دنیا رواج پیدا کرده است. به دلیل تحریمی که جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب مواجه شد شرایطی بوجود آمد که اجبارا باید ساختمان سازی را با بتن انجام داد. خوبی ساختمان های ساخته شده از بتن این است که دربرابر حریق مقاوم می باشند و به علاوه اینکه از بتن می توان به خوبی عایق صوتی ایجاد کرد. امروزه شاهد رواج روزانه ساختمان های بتنی هستیم.
استفاده از ذرات میکروسیلیسی سبب می شود که مقاومت در مواد بتنی سبک افزایش یابد. به علاوه اینکه آب سبب می شود تا مقاومت بتن نسبت به قبل زیادتر شود. درصورتی که طی فرایند ساختمان سازی بتوانیم با بهره گیری از تیغه هایی که نقش پانل جدا کننده را دارند بتن سبک تهیه کنیم سبب کاهش وزن ساختمان می شویم. در این صورت زلزله نیز تاحدود کمتری می تواند سبب تخریب ساختمان شود. از این روش به عنوان یکی از مرسوم ترین روش های مقاوم سازی ملات بتنی یاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *