خدمات کرگیری بتن و کاشت میلگرد توسط تکنسین های مجرب در خدمات ساختمانی طولابی
منو

قوانین پذیرش بتن کم مقاومت

پذیرش بتن کم مقاومت

در این مقاله به قوانین پذیرش بتن کم مقاومت می پردازیم،  با ما همراه باشید.

با مخلوط کردن آب و سیمان و سنگدانه ترکیبی پدید می آید که از آن به عنوان یکی از پرکاربرد ترین ملات ساختمانی یاد می شود. بتن به دلیل مشخصه های فیزیکی مناسب خود از بهترین گزینه ها برای ساختن سازه های مختلف می باشد. ولی بتن معمولی برای المان سازه ای هیچگاه مورد استفاده قرار نمی گیرد. چرا که نیاز است پایداری بتن افزایش داده شود. به علاوه اینکه ترکیب شدن بتن با آرماتور نیز باید مورد استفاده قرار گیرد. علت استفاده از آرماتور عدم برخورداری بتن از مقاومت و تحمل کششی مناسب می باشد. استفاده از آرماتور بتن را دربرابر مشکلاتی مانند کشش دچار آسیب نمی کند. درچنین شرایطی بتن تنش  کششی، را تحمل کرده و به وسیله برخی از آزمایش های حرفه ای است که این میزان مقاومت مورد بررسی قرار می گیرد.
البته احتمال اینکه مقاومت بتن بر رده مد نظر دارای انطباق نباشد وجود داشته و ممکن است نیاز باشد بتن با مقاومت کم مورد استفاده قرار گیرد. در چنین شرایطی اهمیت دارد پیمانکار خود را مسئول دانسته و نیز قوانین پذیرش بتن کم مقاومت مورد بررسی قرار گیرد. شاید در مرحله آخر بتن کم مقاومت مورد پذیرش قرار گیرد ولی درصورتی که دارای عدم انطباق با رده مد نظر قرار گیرد در چنین شرایطی در استفاده از آن باید صرف نظر کرد.

اگر به دنبال کرگیری و برش بتن هستید، از خدمات مجموعه طولابی بهره مند شوید.

پذیرش بتن کم مقاومت چه ضوابطی را داراست؟

اشاره کردیم که پذیرش بتن کم مقاومت و به کار گیری آن در سازه نیازمند رعایت برخی اصول و قواعد می باشد. این ضوابط که به ضوابط بتن کم مقاومت شهره دارند درصورتی که بتن فاقد این قوانین باشد سبب رد شدن و عدم استفاده از بتن در سازه می شوند.درصورتی که اثبات شود کمتر از مقاومت بتن تعیین شده امکان تامین ظرفیت و گنجایش باربری سازه وجود دارد امکان اینکه از همان بتن کم مقاومت استفاده شود وجود دارد. البته باید در این باره به خوبی سازه را با دقت تحلیل و بررسی کرد. در این صورت نوع بتن از نظ تامین ایمنی و مقاومت مورد تایید بوده و به منظور انتخاب تعداد صحیح میلگرد می توان میلگرد هایی با تعداد بیشتر و ابعاد بزرگتر را انتخاب کرد.
درصورت عدم حاصل شدن نتیجه از روش قبلی به عنوان یکی از قوانین پذیرش بتن کم مقاومت امکان اینکه کنترل باربری سازه را انجام بدهیم با فرض اینکه بتن کم مقاومت در بخش هایی از سازه استفاده شده باشد وجود دارد. در این مرحله نیاز است از تلاش و تجربه هر فردی استفاده کرد.
طیفی از اقدامات ممکن است سبب بدست آمدن نتیجه موردنظر شوند و از مهم ترین این اقدامات می توان به مواردی چون تیپ کردن اعضا و تقریب های مربوط به تحلیل یاد کرد. وجود بایگانی لازمه بررسی مدارک کارگاهی در این باره می باشد و امکان استفاده از چنین ضوابطی را فراهم می کند. می دانید که دقت زیاد در این مرحله نتیجه پذیرفته شدن بتن کم مقاومت خواهد شد.
اگر تحلیل های قبلی نتیجه ای را به دست نداد باید به سراغ مغزه گیری از قسمت هایی بروید که احتمال وجود بتن کم مقاومت در آن وجود دارد. باید از بخش هایی که شرایط پذیرش فراهم نشده است حداقل سه مغزه تهیه شود. درصورتی که بتن برای چنین امری پذیرفته شود نیازی به تحلیل های زیادی نخواهد بود. در ادامه درباره شرایط مغزه ها بیشتر خواهیم گفت.

پذیرش بتن کم مقاومت چه ضوابطی را داراست

مغزه های استخراج شده چه شرایطی را دارا هستند؟

مقدار مجاز کاهش مقاومت متوسط مغزه ها و نیز حداقل مقاومت مغزه ها به ترتیب 15 و 25 درصد می باشد. عملیاتی مانند عمل آوری و نیز بتن ریزی ممکن است سبب شوند نسبت به نمونه های آزمایشگاهی شاهد کاستی باشیم.

شرایط مغزه بتن:

15 درصد کاهش در متوسط مقاومت مغزه ها و 25 درصد کاهش در مقاومت حداقل مغزه ها مجاز تلقی شده است زیرا در عملیات بتن ریزی، تراکم و عمل آوری که در کارگاه انجام شده نسبت به نمونه هایی که از آزمایشگاه تهیه شده کاستی هایی بوده است.امکان تکرار مغزه گیری درباره مغزه هایی که درباره آن ها تردید وجود دارد فراهم است. ولی این تکرار مغزه گیری باید با توجه به شرایط سازه انجام شود. برای نمونه اگر فردی که نقاط را انتخاب کرده است تردید داشته باشد یا بخشی از سازه حساسیت خاصی را داشته باشد باید مغزه گیری دوباره انجام شود.
درصورت تکرار مغزه گیری و مراحل قبلی و عدم حصول اطمینان از مقاومت بتن ظرفیت باربری عضو با آزمایشی موسوم به آزمایش بارگذاری بررسی می شود. نیازی به توضیح نیست که اعضای غیرخمشی و نیز بعضی از اعضای خمشی ظرفیت چنین عملی را دارا نیستند. این آزمایش نشان دهنده قابل اعتماد بودن یا عدم قابل اعتماد بودن سازه از نظر رفتار قابل قبول نشان دادن است. ولی درباره اینکه بتن گزینه مناسب و قابل اعتمادی است و مقاومت مطلوبی دارد این گزینه مناسب نیست. به بیان بهتر نمی توان به کمک این آزمایش تعیین کرد که بتن می تواند برای سازه به کار برود یا خیر. از جمله دلایلی که سبب می شوند بتن کم مقاومت بتواند در این ازمایش ظرفیت باربری خوبی را از خود نشان دهد طراحی محافظ کارانه و نیز اجرا کردن قطعات با اندازه هایی می باشد که دارای ابعاد بزرگ تری هستند. البته این امکان هم وجود دارد که حتی درصورت انطباق بتن برهر رده مصرفی در بازگذاری شاهد جواب خوبی نباشیم.

شرایط مغزه بتن برای قوانیت بتن کم مقاومت
امتحان مغزه ها از نظر رطوبتی بهتر است در دو حالت مختلف صورت گیرد. این را می توان یکی از شرایط آماده سازی مغزه ها عنوان کرد. برای اینکه شرایط رطوبتی مغزه ها مشخص شود این کار باید توسط طراح پروژه یا دستگاه نظارتی انجام شود. اشباع شدن مغزه ها از آب به این صورت انجام می شود که مغزه ها حداقل به مدت 40 ساعت در آب غوطه ور شوند و سپس از آن بیرون بیایند. درصورت لزوم ممکن است مرحله کلاهک گذاری را نیز شاهد باشیم. درصورت شرایط بهره برداری سازه شرایط خشکی باشد باید مغزه ها را در هوای 16 تا 27 درجه سانتی گراد قرار داد. به طوری که با رطوبت نسبی 60 درصد شاهد خشکی آن ها شویم. در این صورت اگر مغزه ها مورد آزمایش قرار گیرند مغزه های خشک دارای مقاومت بیشتری نسبت به آزمونه های اشباع خواهند بود. در برخی از موارد باید از آب اشباع شده از آهک برای غوطه ور کردن مغزه ها استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *